Intifada

Wednesday, July 07, 2010 0 Comments





Qardhawi menegaskan“Kami tidak memerangi Israel kerana mereka Yahudi, tetapi kerana mereka merampas tanah kami, membunuh kami, dan mengotori tempat suci kami.”Wawancara beliau dengan stesyen TV Al Jazeera (2/6/2002) dalam program Syariat wal Hayat

Intifada berasal (bahasa Arab: ุงู†ุชูุงุถุฉ ‎ intifฤแธah, "melepaskan diri") ialah satu istilah Arab yang bererti penentangan atau pemberontakan. Apakah hubungkait intifada dengan perjuangan rakyat Palestin dan apakah faktor utama yang menjadi penyumbang kepada berlakunya peristiwa intifada ini? Untuk pengetahuan semua, kita sebenarnya tidak boleh melupakan peranan besar yang dimainkan oleh HAMAS (Harakatul Muqawamatul Islamiyah) sebagai sayap Ikhwanul Muslimin di Palestin. Pada bab yang lalu telah diterangkan bagaimana penubuhan HAMAS serta sejarah pergerakan ini dalam membebaskan bumi Palestin yang menjadi kebanggaan umat Islam seluruh dunia.

Secara keseluruhannya intifada yang berlaku di bumi Palestin ini boleh dibahagikan kepada dua peringkat. 

Peringkat pertama

Intifada berlaku hanya menggunakan lontaran batu dan lastik dalam memerangi Yahudi yang menzalimi rakyat Palestin.

Berlakunya intifada ini disaat pergolakan di Timur tengah menjadi tumpuan dan perhatian daripada seluruh negara di dunia. Peristiwa bersejarah ini berlaku pada 9/12/1987, tercetusnya kebangkitan (Intifada) ini ialah tindakan sebuah lori besar milik Yahudi yang sengaja melanggar dua buah lori kecil milik umat Islam menyebabkan 4 orang terbunuh dan 9 lain tercedera. Maka bermulalah intifada dan penentangan terbuka rakyat Palestin dengan melontar batu ke arah musuh. Mereka gagal mendapatkan senjata api kerana sempanan negara ditutup dan dikawal ketat oleh pihak Israel dan negara-negara Arab yang bersempadan. Semenjak peristiwa pertawa intifada ini, Yahudi terus menerus menekan dan menzalimi rakyat Palestin. 

Antaranya:
Tentera Israel menggunakan buldozer(jentolak) menimbus 4 orang pejuang Islam yang masih hidup kedalam tanah. Namun selepas itu, dengan kuasa Allah, mereka berjaya keluar dengan selamat.

Pembunuhan di Masjid Al-Aqsa. Ia berpunca daripada perbalahan umat Islam dengan pelampau Yahudi yang cuba meletakkan batu asas ketiga pembinaan biara Haikal Sulaiman di halaman Masjid Al-Aqsa. Menurut perancangan Zionis, Haikal Sulaiman yang mereka impikan itu ialah sebuah biara (kuil) bagi orang Yahudi yang akan dibina selepas berjaya meruntuhkan Masjid Al-Aqsa suatu masa kelak. Selepas perbalahan di antara umat Islam dengan pelampau Yahudi itu, tentera Israel yang lengkap bersenjata datang ke Masjid Al-Aqsa dan melepaskan tembakan rambang ke arah umat Islam yang sedang menunaikan solat. 21 orang telah syahid, 150 orang cedera dan hampir 300 orang telah ditangkap.

Perjanjian damai yang dilakukan antara pihak PLO dan Israel hanya sekadar untuk menyedapkan lagi keganasan yang dilakukan oleh Yahudi. Contohnya perjanjian yang telah diadakan pada pertemuan di Kaherah, Mesir bertarikh 4/5/1994. kedua-dua belah pihak telah bersetuju untuk menyerahkan pentadbiran Semenanjung Ghaza dan Jericho (Ariha) kepada PLO pimpinan Yaser Arafat. Dua tempat itu saja yang dikatakan sebagai ‘Palestin’. Malah keluasannya hanya seluas separuh negeri Perlis, Malaysia. Inikah yang dikatakan keadilan. Untuk pengetahuan semua perjanjian ini telah ditaja oleh Amerika Syarikat yang sebenarnya menjadi dalang kepada setiap perkara yang berlaku di bumi Palestin. Mereka mendabik dada mengatakan mereka adalah ‘Polis Dunia’ yang menjaga keamanan dunia,tetapi dalam isu Palestin ini kita lihat bagaimana Amerika seolah-olah diperbodohkan oleh Israel.

Pada tarikh 25/2/1994 beberapa orang pelampau Yahudi dari perkampungan pendatang haram Karyat Arba’ diketuai oleh Barukh Gold Styne melepaskan tembakan rambang ke arah umat Islam yang sedang menunaikan solat jamaah fardhu subuh di Masjid Nabi Ibrahim di Hebron (Madinatul Khalil). Peristiwa ini berlaku pada pagi 15 Ramadhan 1414 H ketika umaytl islam menunaikan ibadat puasa. Ini telah mengakibatkan seramai 60 orang telah tebunuh syahid. Malah peristiwa ini juga telah menyebabkan HAMAS meningkatkan siri operasi syahid (amaliyyah istishadiyyah) ke atas penganas Yahudi.[6] Pelampau yahudi ini bukan saja membunuh umat Islam tetapi mereka akan membunuh sesiapa saja yang tidak sependapat atau tidak sehaluan dengan mereka, ini dapat dilihat apabila Perdana Menteri Israel, Ishak Rabin, sendiri dibunuh. Ia berpunca daripada tindakan beliau menyerahkan Semenanjung Ghaza dan Jericho kepada Palestin. Beliau telah ditembak pada 4/11/1995 dikhayalak ramai oleh seorang pelampau yahudi. Pembunuhan demi pembunuhan yang mereka lakukan namun masyarakat antarabangsa terus membisu.

Namun usaha pendamaian di meja rundingan semakin tertutup apabila Parti Likud yang dianggotai oleh pelampau Yahudi berjaya memenangi pilihan raya Israel pada tahun 1996. Pengambil-alihan tampuk pemerintahan ini menyebabkan usah damai terbantut. Malah pengunduran tentera Israel dari kawasan umat Islam juga tergendala. Ini kerana sepanjang pentadbiran Perrdana Menteri Benjamin Nentanyahu dan Sharon (tahun 2001) ,mereka merasakan hanya dengan kekerasan perjuangan rakyat Palestin dapat dipatahkan. Namun harus diakui walaupun nada PLO lebih lunak dalam mendapatkan kebebasan daripada pihak Israel tetapi kita tidak boleh melupakan peranan yang telah dimainkan oleh HAMAS.

HAMAS sudah lama mengistiharkan perang dan merekalah yang melakukan serangan berani mati kerana tidak lagi percaya lagi dengan proses rundingan yang ditaja oleh Amerika syarikat. Natijahnya peringkat awal intifada yang berlaku ini, rakyat Palestin hanya bersenjatakan batu dalam menentang kezaliman kaum Yahudi. Namun begitu, dibelakang mereka dalam menegakkan negara Palestin yang merdeka adalah suara umat Islam diseluruh dunia yang hanya mampu mengadakan demostrasi bagi menyatakan bantahan. Walaupun isu Palestin ini adalah melibatkan rakyat Palestin tetapi ia mesti dilihat sebagai isu umat Islam yang telah ditindas dan sebagai isu global untuk membina keamanan sejagat 

Peringkat kedua

Keganasan askar israel terhadap orang awam yang semakin menjadi-jadi dan membangkitkan kemarahan umat Islam. Peristiwa kebangkitan tahun 1987 kembali berulang dan tarikh keramat ini berlaku pada 28/9/2000, umat Islam keluar beramai-ramai untuk menentang keganasan Yahudi dengan menggunakan apa saja yang pada mereka. Malah kebangkitan kali ini dilihat lebih mengancam rejim Israel kerana ia bukan saja dilancarkan oleh Kataib Al-Qassam (HAMAS) tetapi turut disertai oleh pertubuhan-pertubuhan lain seperti Kata’ib Syuhada’ Al-Aqsa (Fatah), Saraya Al-Quds (Jihad Islami), Pasukan As-Syahid Abu Ali Mustafa (As- Sya’biyyah), Pasukan Kebangkitan Kebangsaan Palestin (Ad Dimoqratiyyah) dan Saraya Al-Quds. Namun yang lebih menonjol adalah Kataa’ib Al-Qassam dan Kata’ib Syuhada’ Al-Aqsa.

Apakah yang membezakan kebangkitan ini dengan tahun 1987? Intifada kedua ini tidak hanya bergantung kepada lontaran batu dan lastik tetapi banyak menggunakan serangan mortar, raifal automatik AK 47 dan jerangkap samar dilakukan.

Operasi syahid (amaliyyah isttisyhadiyyah) juga meningkat dengan mendadak. Intifadah kedua ini juga telah mendapat sokongan padu dari dunia arab sendiri. Ini terbukti apabila seluruh negara arab yang mempunyai hubungan diplomatik dengan rejim Israel telah memutuskan hubungan dengan negara Israel sebelum berlangsungnya Sidang Kemuncak OIC kali ke-9 di Doha, Qatar pada tahun 2000 yang lalu.

Operasi ‘Amaliyyah Istisyhadiyyah'

Erti syahadah iaitu mati syahid, iaitu mereka yang terbunuh ketika menegakan Islam. Namun begitu sejak meletusnya intifada ini muncul satu istilah yang amat asing bagi sesetenggah umat Islam, iaitu ‘Amaliyyah Istisyhadiyyah’. Disini penulis ingin memberikan gambaran umum apakah penerimaan Islam terhadap konsep ini. Dari segi bahasa ‘amaliyyah' bererti operasi. Manakala ‘istisyhadiyyah’ pula bererti satu operasi untuk mendapatkan mati syahid. Dari segi istilah, ‘Amaliyyah Istisyadiyyah’ membawa makna “Operasi Jihad memerangi musuh-musuh Islam dengan menggunakan satu kaedah, atau dalam keadaan yang pada adatnya, pelaksanma operasi tidak mungkin selamat. Ia dilakukan dengan niat untuk membunuh musuh-musuh Allah dan untuk mati syahid.

Dalil keharusan operasi ini ialah dari sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:

“…Demi (Allah) yang diriku berada di dalam kekuasaanNya, sesungguhnya aku sangat suka andainya aku dibunuh pada jalan Allah, kemudian aku hidup kembali, lalu aku dibunuh lagi, kemudian aku hidup kembali, lalu aku dibunuh lagi..."

 Mengapa perlu operasi ini? Kita harus mengetahui bahawa umat Islam di Palestin tidak mempunyai pilihan untuk mempertahankan diri malah mereka tidak mempunyai kekuatan persenjataan. Hal ini berlaku kerana sekatan yang dikenakan ke atas mereka sejak sekian lama. Hanya dengan melakukan operasi ini mereka dapat mengajar kesombongan dan kebongkakan rejim Israel. Malah satu-satunya kaedah penentang yang mampu dilakukan oleh umat Islam Palestin ialah dengan mencipta bahan letupan dan digunakan sebagai senjata untuk bertindak balas ke atas tentera dan penganas Yahudi. Mereka terpaksa masuk ketempat yang dipenuhi penganas Yahudi lantas meletupkan diri mereka. Tindakan ini pastinya akan mengancam keselamatan mereka tetapi ini sajalah yang mereka mampu lakukan. Malah ulama dan sarjana Islam seperti Dr. Muhammad az-Zuhaili, Prof Dr. Yusuf AL-Qardhawi, Syeikh Al-Azhar, Dr Ramadhan al-Buti, Dr. Fathi Yakan serta ramai lagi ulama timur tengah bersependapat mengenai operasi ini adalah harus dilaksanakan.

sumbet: http://mcbatistuta.multiply.com/reviews/item/29










malaysiamajusangat

Anak yang "Sejuk Perut Ibu Mengandung" itu bukan yang lulus universiti,bukan yang ada PHD, bukan yang bergaji 18ribu sebulan...tapi ialah anak yang berjasa kepada kedua orang tuanya dan yang sentiasa berdoa dan membaca Al-Quran untuk roh mereka - UAI

0 komentar:

Ada lagi...

PAKATAN HARAPAN RAKYAT

PAKATAN  HARAPAN RAKYAT